offertedesign

Design for deals: 8 tips voor de winnende offerte

offertedesign

Design for deals:
8 tips voor de winnende offerte

Everbetter_Maurits_Vroombout

Gepubliceerd op 27 februari 2018
door Maurits Vroombout

De offerte is de laatste stap in je verkooptraject. Met behulp van de offerte besluiten klanten of ze met jou de deal sluiten. Maar hoe komt jouw offerte over op je klant? Bij Everbetter zagen we dat 90% van de offertes er onprofessioneel uitziet en bedrijven daardoor kansen laten liggen. Door middel van design maak je van een ondoordacht document een slimme verkooptool die je helpt meer kans te pakken. 8 tips voor de winnende offerte.

Aantrekkelijkheid is belangrijk voor de eerste uptake.

Tip 1: Maak de offerte aantrekkelijk
Soms is de offerte een dik pak informatie. Dit is een barrière. Uiteraard wil je dat je klant snel ‘aan de offerte te begint’. Het is aangetoond dat mensen eerst naar het design kijken, dan bepalen of ze het document willen lezen, en daarna pas naar de inhoud kijken. Aantrekkelijkheid is dus belangrijk voor de eerste uptake.

Tip 2: Maak de offerte toegankelijk
Als de offerte wordt opengeslagen, wil je dat de informatie optimaal toegankelijk is. Dit kun je bereiken door een overzichtelijke hoofdstructuur te maken. Deze hoofdstructuur moet gebaseerd zijn op wat klanten met jouw offerte willen doen. Zo zullen ze snel de informatie vinden die ze nodig hebben.

Informatie die begrepen wordt, wordt sneller omarmd.

Tip 3: Maak informatie begrijpelijk
Op veel offertes staan productcodes en andere cryptische informatie. Klanten hebben niets aan die codes, maar het vermoeit hun wel. Laat codes achterwege. Maak concepten visueel, want visuele informatie onthouden mensen beter dan tekstuele informatie. Maak de layout overzichtelijk, zodat lezers de pagina kunnen scannen. Informatie begrijpelijk maken is belangrijk, want begrijpelijke informatie wordt sneller omarmd.

Tip 4: Maak het aanbod persoonlijk
In deze tijd verlangen mensen een steeds persoonlijker benadering. Goede verkopers verdiepen zich in de situatie van de klant. Laat die persoonlijke benadering terugkomen op de offerte. Laat zien dat je geluisterd hebt, de wens van de klant begrijpt en het juiste aanbod voor zijn wens hebt.

Tip 5: Maak gebruik van de overtuigingskracht van je merk
Het aanbieden van een offerte is een kernhandeling van je bedrijf. Als je jouw merkwaarden overdraagt via je de website en brochures, waarom zou je die niet op je offerte laten terugkomen? Je offerte is een verkooptool. Emotie speelt een belangrijke rol bij besluitvorming. Maak gebruik van de emotionele overtuigingskracht van je merkwaarden.

Vakjes die direct geld opleveren

Tip 6: Maak de offerte verleidelijk
Hoe kun je klanten verleiden om extra opties aan te schaffen? Maak het hen super-eenvoudig. Plaats boven de ruimte waar je klant moet ondertekenen een overzicht met extra opties en daarnaast paraafvakjes. Het is heel laagdrempelig om je paraaf in zo’n vakje te plaatsen. Deze vakjes gaan direct geld opleveren!

Tip 7: Durf duidelijke afspraken te maken
Klanten hebben een natuurlijk gevoel voor situaties waarin informatie achtergehouden wordt. Het feit dat kleine lettertjes klein zijn, komt al verdacht over. Klanten accepteren strenge voorwaarden, zolang die maar open en transparant worden gepresenteerd. Soms is het nodig afspraken te maken, zoals rond betalingswijzen. Door mensen de betalingswijze van hun keuze aan te laten kruisen in een vakje, hebben ze fysieke actie ondernomen. Hierdoor houden ze zich beter aan de afspraak.

Tip 8: Plaats de offerte in de customer journey
Een offerte staat niet zelfstandig. Laat zien dat je gedurende een periode serieus bezig bent met de klant. Geef een opsomming van alle activiteiten die je al voor je klant hebt ondernomen. Zo krijgen klanten het idee van vooruitgang en daarbij het gevoel dat ze dichter bij het sluiten van de deal zijn. Vertel ook wat de stappen zijn na het accorderen. Als klanten hiervan een beeld krijgen, verlaag je de drempel om de opdracht in gang te zetten.

Bekijk de case Offertedesign Van der Pluijm

Making brands better
welkom@puntmedia.nl
Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.