Projecttype
Merkidentiteit
Merkidentiteit | Kinderstad
Stralend thuis van huis
Merkidentiteit | Kinderstad
Stralend thuis van huis
Branche
Branding voor services
Opdrachtgever
Servicebureau Kinderopvang
Moderne merkidentiteit gespitst op kleine klantjes
Kinderstad is een gevierde naam in 013 en omstreken. Met 30 locaties in Tilburg en Waalre, verzorgt deze kinderconnaisseur opvang voor baby’s, peuters en scholieren van 0 tot 13 jaar. In de 20 jaar dat ze dit doen, hebben ze de maatschappij en de kinderopvangmarkt zien veranderen. Het bieden van ‘goede kinderopvang’ alleen, is niet langer voldoende. Ouders, maar ook kinderen verwachten meer. Om een verschil te maken moet Kinderstad laten zien waar ze voor staan en wat ze toevoegen aan de maatschappij.
Hey Everbetter, wat is onze merkidentiteit?
Kinderstad wil weten hoe we ouders aanmoedigen om voor hen te kiezen. Deze vraag is een spekkie voor ons bekkie natuurlijk. Of het nu zwembandjes, slasaus of toko’s zijn: Everbetter is van alle markten thuis! Dus we doken in de psyche van ouders en kinderopvangers en begonnen ons traject…
First things first: onderzoek plegen
We wilden 3 vragen beantwoord krijgen:
- welke criteria hanteren ouders bij het kiezen van een kinderopvang;
- wat denkt de opvang zelf belangrijk te vinden in dat proces;
- hoe kijken ervaringsdeskundigen uit de KO-branche er tegenaan
Tijd voor diepte-interviews! De Zuid-Afrikaanse oma van Tamarind zei altijd ‘dubbel genaai hou beter’. Dus we trokken een extra groot blik kennis open. Zo spraken we onder andere met 9 Kinderstad-ouders, 5 opvoedkundigen met diverse expertises, 3 kinderopvangspecialisten en een paar basisschooldirecteuren. Daarnaast gingen we op werkbezoek bij 3 verschillende locaties om rondleidingen te ontvangen. We doken in de emoties van ouders bij het eerste bezoek aan een potentiële opvang. Ook keken we naar de verwachting van de ouders en de opvang, als het om de ontwikkeling van het kind gaat.


Ik zie, ik zie wat jij niet ziet…
Tot één of meerdere inzichten komen is net een potje freestyle koken: we weten hoe het fornuis werkt. Maar de manier waarop we iets bereiden is telkens weer anders. En zo gaat het ook met het analyseren van de onderzoeksresultaten.
Met dank aan onze creatieve methodes kwamen we tot waardevolle informatie. Een van de kansen waar Kinderstad bijvoorbeeld op kon inspelen, was de eerste rondleiding van nieuwe cliënten. Voor zowel dates als merken geldt: je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken. Dit is zeer van toepassing op ouders die hun meest dierbare bezit toevertrouwen aan een organisatie. Een van de doelstellingen die hier uitkwam, was dat de rondleiders overtuigende ambassadeurs van het merk moeten zijn. De keuze voor Kinderstad staat of valt met de kracht van deze rondleiders. Hoe kunnen zij, in relatief korte tijd, de pedagogische visie van de organisatie het meest doeltreffend uitdragen?
Een ander inzicht is dat ouders graag willen dat hun kind, kind kan zijn. Ze zien de opvang niet zien als medeopvoeder. Observaties, kennis en tips over de ontwikkeling van hun kind worden daarentegen wel op prijs gesteld.
Daarnaast zijn ervaringsdeskundigen van mening dat Kinderstad een positief beleid voert waarin kinderen weinig verplichtingen hebben. Spelenderwijs leren en vanuit eigen interesse activiteiten ondernemen wordt goed gestimuleerd. Maar lekker niksen is ook gewoon goed. Op basis hiervan kwamen wij tot dát waarmee Kinderstad zich kan onderscheiden: vrije ontwikkeling van het kind. En als er behoefte aan is: het aanbieden van pedagogische expertise als aanvulling op de opvoeding.

De merkprincipes en visuele identiteit
Nu komt het gedeelte in de case waar we altijd een beetje vaag over zijn… Dit proces is onze kracht! Van alle informatie, ideeën en inzichten soep koken tot er een duidelijke merkstrategie op tafel ligt. We geven het geheim van onze chefs niet prijs. Maar er komt een hoop aandacht, expertise en een snufje Everbetter-magie bij kijken. Beetje roeren, et voilà: merkprincipes!
Wat zijn merkprincipes nou eigenlijk?
Kortgezegd ideeën en richtlijnen die je in de praktijk gebruikt om het merk te ‘leven’. Dit concept vormt de basis voor de organisatie, bedrijfscultuur, communicatie en nog veel meer. Visuele identiteit en bijvoorbeeld een ‘tone of voice’ horen hier ook bij. Als Kinderstad een persoon zou zijn, dan geven wij niet alleen een gezicht, maar ook een stem en mening aan deze persoon. Een echte identiteit dus.
Een paar merkprincipes voor Kinderstad:
- We leven in het hier en nu. Kinderstad bespreekt relevante en concrete thema’s met ouders. We maken opvang en ontwikkeling niet moeilijker dan het is.
- We bemoeien ons niet met de opvoeding. We zijn geen vervanging van ouders. Wel bieden we inzichten en tips ter ondersteuning.
- Kinderstad is een rustpunt. We nemen voldoende tijd voor ouders en kinderen.
- Kinderen mogen kind zijn. Verplichting is iets voor op school. Opvang is spelend leren, ontdekken, met andere kinderen omgaan en ontspannen.







Kinderstad: stralend thuis van huis
Voor de visuele identiteit creëerden we een kleurenpalet, logo en richtlijnen voor fotografie waarbij de kracht van een grotere organisatie zichtbaar is. De samenhang in communicatie-uitingen zorgt voor een rustig, professioneel imago. Iets wat klanten graag met kinderzorg associëren. De speelsheid van de organisatie komt ook naar voren in de visuele identiteit. Het moet natuurlijk ook leuk zijn. Op de splinternieuwe website wordt duidelijk ingezet op het onderscheidend vermogen van Kinderstad: ondersteunende aanvulling bij de opvoeding. Ouders blij, kinderen blij. En ook bij ons weer een tevreden klant.




Net effe beter met Everbetter!
We zijn altijd benieuwd naar de ambities van ondernemers. Vertel ons die van jou: dan laten wij zien hoe Everbetter jouw merk kan versterken. Geheel vrijblijvend én met lekkere koffie.