Projecttype
Merkidentiteit
Merkidentiteit | Asian Food Lovers
De meest complete toko online
Merkidentiteit | Asian Food Lovers
De meest complete toko online
Branche
Branding voor retail
Opdrachtgever
Vuurdoop B.V.
Wij brengen het Aziatische hart naar Nederlandse keukens
De opdracht: groothandel De Vuurdoop wil de beste online toko zijn. Okido! Om van deze uitdaging een succes te maken, doken we in de wereld van Aziatische producten. En vooral hoe deze in Nederlandse keukens worden gebruikt. We deden onderzoek naar winkeliers, klanten en het geheim van de ‘stenen’ toko. Hoe kunnen we die sfeer en ervaring naar een online versie vertalen? We kookten zelf ook een lekker pikant potje. Door te beleven en te doen ontdekten we de ‘sweet spot’ voor succes. Deze bevindingen werden de ingrediënten voor de merkbelofte, een scherpe merkidentiteit en focus. Onze basis voor de succesvolste online toko van de Benelux.

Het geheim van een Aziatisch instituut
Ervaring is de beste leermeester en zo startte ons onderzoek in de praktijk. We bezochten talloze toko’s. Naast shoppen en sfeer snuiven, stelden we vragen en proefden veel lekkere dingen. Bij Everbetter offeren we ons graag op in naam der wetenschap. We onderzochten consumententrends. Welke behoeftes heeft de Nederlandstalige thuis-chef als het om exotisch koken gaat? We bekeken ook wat de concurrerende online toko’s bieden, of juist niet. Al deze inzichten werden in kaart gebracht, met elkaar in verband gebracht en vergeleken. En zo vonden we de winnende formule voor een succesvol online winkelmerk.

Hoe wij Nederlanders van spruitjes
naar rendang krijgen
De ‘sweet spot’: het exacte middelpunt waar de perfecte omstandigheden voor succes samenkomen. In het geval van consumenten naar enthousiaste Asian Food Lovers transformeren, ligt dit zoet-pittige puntje in een gidsfunctie voor de nieuwe online toko. Niet alleen voor producten maar ook voor authentieke Aziatische gerechten. Zoveel keus en veelal onbekende producten kunnen mensen afschrikken. Maar van alle Europese inwoners, staan Nederlanders het meest open voor exotisch eten. Met inspirerend beeldmateriaal van mooie gerechten verschuiven we het perspectief van producten naar een ervaring. We bieden het vooruitzicht van culinaire gezelligheid en genieten. Zo helpen we klanten op weg om met plezier de lekkerste maaltijden te bereiden.

Merkbelofte
Asian Food Lovers: het antwoord op ‘wat eten we vandaag?’
Moderne, inspirerende passie. En een beetje sambal
De afhaalchinees is praktisch Nederlands erfgoed. Er is geen stad zonder een ‘Kota Radja’ of ‘Chinese Muur’. Hoe herkenbaar ook, wij kozen expres niet voor eetstokjes en gouden draken. This is not your average toko. Onze insteek is modern en gericht op de avontuurlijke, hedendaagse consument met liefde voor exotisch eten. Om het brede assortiment te benadrukken en passie voor lekker eten te weerspiegelen, bedachten wij de inspirerende naam ‘Asian Food Lovers’. Het logo is ontworpen om herkenbaar, toegankelijk en speels te zijn. Door de strakke Japanse vleug lijkt het bijna een icoon. Gecombineerd met een eigentijdse beeldtaal heeft Everbetter een merkidentiteit ontwikkeld waar klanten trek van krijgen.

Het paradepaardje van
Asian Food Lovers: de Foodbox
Gemak dient de mens. Niet iedereen heeft tijd om nieuwe recepten op te zoeken en daar ook nog eens uitgebreid boodschappen voor te doen. Met de merkbelofte om heel Nederland van de toko te laten houden, kan het visitekaartje van Asian Food Lovers niets anders zijn dan een foodbox. Een spannende maar vooral laagdrempelige manier om klanten met oosterse producten kennis te laten maken. De box bevat een spannende selectie van Aziatische A-merken. Met behulp van het inspirerende receptenboekje kan iedereen, op een simpele manier, authentieke Aziatische maaltijden bereiden. Met een knipoog naar afhaaleten verwijst de vormgeving van de foodbox naar een ‘Oyster pail’: de typische in elkaar gevouwen take away doosjes.







Fans, foodbloggers en stijgende verkopen
Met het concept wat Everbetter voor Asian Food Lovers heeft bedacht is er een webshop ontwikkeld. Deze valt volgens Kiyoh (een specialist in klantbeoordelingen) in de smaak. Sinds de lancering hebben fans de webwinkel met een 9,2 beoordeeld. De site trekt naast Nederlandse foodbloggers en enthousiaste thuiskoks ook liefhebbers uit verschillende Europese landen. Aan social inzet is ook gedacht. Dankzij een actief en inspirerend Instagram-kanaal vormt zich een community met liefhebbers van Aziatisch koken. De visits én omzet blijven stijgen. Met het succes van Asian Food Lovers heeft het merk er zelfs een broertje bijgekregen: Arab Food Lovers!
Maak jouw merk ever better!
We zijn altijd benieuwd naar de ambities van ondernemers. Vertel ons die van jou: dan laten wij zien hoe Everbetter de connectie met mensen kan maken. Geheel vrijblijvend en met lekkere koffie.