Rebranding Focal Meditech
Brand insights
Focal Meditech is ontwikkelaar, fabrikant en distributeur van hulpmiddelen voor mensen met een beperking. Het high-tech bedrijf is marktleider op het gebied van armondersteuningen en winnaar van de Accenture Innovation Award. De rebranding van Focal begint met een verdieping in de markt en de doelgroepen. We gaan op de koffie bij gebruikers van de hulpmiddelen en houden workshops en brainstormsessies met medewerkers. De inzichten die uit dit onderzoek naar voren komen, worden leidend bij de rebranding van Focal Meditech.
Brand positioning
De voormalige pay-off van Focal is: ‘Focal maakt het gewoon’. Een zin die focust op het technisch realiseren van hulpmiddelen. Everbetter neemt een nieuw startpunt: de gebruiker van de hulpmiddelen. De nieuwe merkessentie ‘Luisteren, maken, verbeteren’ zet het luisteren naar de behoeftes van de gebruiker voorop. Goed luisteren leidt tot diepgaand begrip en op die manier maakt het bedrijf revolutionaire hulpmiddelen die de levenskwaliteit van de gebruikers verbeteren.
Brand design
De nieuwe merkessentie geeft richting bij het opzetten van de communicatie. In het voorlichtingsmateriaal spelen nu de gebruikers de hoofdrol en komt de techniek op de tweede plaats. Fotoseries laten zien wat gebruikers in hun eigen omgeving kunnen bereiken met hun hulpmiddelen. Deze foto’s verschijnen op brochures, de website en op beurscommunicatie. Elke nieuwe fotoserie verstevigt het imago van Focal als menselijk merk.
Graphic design
Focal’s productgamma is breed. Om mensen te helpen overzicht te krijgen, hebben we pictogrammen ontworpen voor alle productcategorieën. De pictogrammen spelen een rol in voorlichtingsmateriaal, documentatiemappen en op de website.