Van een technisch naar een menselijk merk

Rebranding Focal Meditech

Brand insights

Bezoeken aan gebruikers en workshops

Focal Meditech is ontwikkelaar, fabrikant en distributeur van hulpmiddelen voor mensen met een beperking. Het high-tech bedrijf is marktleider op het gebied van armondersteuningen en winnaar van de Accenture Innovation Award. De rebranding van Focal begint met een verdieping in de markt en de doelgroepen. We gaan op de koffie bij gebruikers van de hulpmiddelen en houden workshops en brainstormsessies met medewerkers. De inzichten die uit dit onderzoek naar voren komen, worden leidend bij de rebranding van Focal Meditech.

Everbetter_FocalMeditechOnderzoek

Brand positioning

De merkessentie

De voormalige pay-off van Focal is: ‘Focal maakt het gewoon’. Een zin die focust op het technisch realiseren van hulpmiddelen. Everbetter neemt een nieuw startpunt: de gebruiker van de hulpmiddelen. De nieuwe merkessentie ‘Luisteren, maken, verbeteren’ zet het luisteren naar de behoeftes van de gebruiker voorop. Goed luisteren leidt tot diepgaand begrip en op die manier maakt het bedrijf revolutionaire hulpmiddelen die de levenskwaliteit van de gebruikers verbeteren.

Everbetter_FocalMeditech_Merkessentie
Everbetter_FocalMeditech

Brand design

De gebruiker in de hoofdrol

De nieuwe merkessentie geeft richting bij het opzetten van de communicatie. In het voorlichtingsmateriaal spelen nu de gebruikers de hoofdrol en komt de techniek op de tweede plaats. Fotoseries laten zien wat gebruikers in hun eigen omgeving kunnen bereiken met hun hulpmiddelen. Deze foto’s verschijnen op brochures, de website en op beurscommunicatie. Elke nieuwe fotoserie verstevigt het imago van Focal als menselijk merk.

Everbetter_FocalMeditechBrochures
Everbetter_FocalMeditechBrochure

Graphic design

Pictogrammen helpen overzicht te krijgen

Focal’s productgamma is breed. Om mensen te helpen overzicht te krijgen, hebben we pictogrammen ontworpen voor alle productcategorieën. De pictogrammen spelen een rol in voorlichtingsmateriaal, documentatiemappen en op de website.

Everbetter_FocalPictogrammen
Focal_Meditech_Beursdesign

Start vandaag nog je reis naar een beter merk

Maurits Vroombout
Design consultant

Start vandaag nog je reis naar een beter merk