De gulle piraat Blackbeard

Verpakkingsontwerp pannenlijn webretail

Webretailconcept

Een bijzondere reis

De traditionele cookware industry kenmerkt zich door een lange distributieketen van wereldwijde merken, dure marketingcampagnes, wijdvertakte distributiekanalen en prijzige retailers. Elke schakel zet zijn eigen marge op de prijs, waardoor de consument onnodig veel betaalt voor zijn keukenproducten. In deze tijd moet dit anders, dacht Crowd Cookware. Daarom introduceert het bedrijf een nieuw webretailconcept in de cookware industry: verkoop via crowdfundingplatforms, vanuit de fabriek direct naar de keuken van de consument. Crowd Cookware verkort zo de distributieketen met als gevolg lagere prijzen voor foody’s.

Everbetter_BlackbeardSmoggelRoute

Creatief concept

De piraten-smokkelroute

Om op een creatieve manier uiting te geven aan het verkorten van de distributieketen introduceert Crowd Cookware een piratenthema. De verkorte distributieketen noemen we de ‘smokkelroute’, de kopers ‘kitchen pirates’ en de pannenlijn krijgt de naam ‘The Blackbeard’. Blackbeard is de gulle piraat die tegen een eerlijke prijs de beste pannen levert. 

Designuitdaging

Consument- en verzendverpakking in één

Crowd Cookware stelde als doel zo weinig mogelijk verpakkings-waste te creëren. Normaal krijgt een product eerst een consumentverpakking, die vervolgens in een verzendverpakking gaat. Voor The Blackbeard werkte Everbetter aan een duurzamere oplossing. De verpakking is consument- en verzendverpakking in één. Zo sparen we één verpakking uit. 

Everbetter_BlackbeardProduct
Everbetter_BlackbeardIllustratie
Blackbeard_Packaging_Design_Everbetter
Everbetter_Blackbeard_Pannen

Packaging design

Personificatie

van de pannenlijn

Piraat Blackbeard is de personificatie van de pannenlijn. We hebben hem gemaakt tot een rebels, maar vriendelijk character. Op de verpakking begroet hij je op joviale wijze met de tekst ‘Ahoy matey, yer Blackbeard has arrived’. De styling van piraat Blackbeard is strak en eigenzinnig en spreekt zo de doelgroep extra aan. 

Everbetter_Blackbeard_Packaging_Design

Impact

“Interesting journey to be a part of, nice updates, and love the pirate theme applied through the campaign all the way to the great packaging”

The Blackbeard heeft ontelbare leuke reacties ontvangen van investeerders tijdens de crowdfunding-campagnes. Alle campagnes hebben vele malen het streef-investeringsbedrag overtroffen. De pannensets zijn verzonden naar investeerders over de hele wereld. Bovendien heeft Everbetter met deze verpakking een nominatie te pakken voor een NL Packaging Award 2019!

Everbetter_Backbeard_Packaging_Design

De unboxing-experience

Een wow-moment

Het is leuk om de Blackbeard-verpakking te ontvangen. Maar het is nog leuker om hem uit te pakken. Elke uitpakstap hebben we ontworpen als een apart momentje. Als je de klep openklapt zie je de smokkelroute die Blackbeard heeft afgelegd en bedankt hij je voor jouw investering. Walk the plank, cookware industry! 

Start vandaag nog je reis naar een beter merk

Maurits Vroombout
Design consultant

Start vandaag nog je reis naar een beter merk