Je merk bouwen is als het opkweken van een bloem; het begint met de juiste voedingsbodem

Als merkstrategen spreken we veel ondernemers die een sterk merk willen bouwen. Een fantastisch streven, want met een sterk merk stijg je boven jezelf uit. Hier zijn we het over eens. Maar waar begint de kracht van een merk? Het lijkt alsof daar verwarring over is. Daarom in dit blog een verhaal over waar de kracht van merken vandaan komt.

Waar begin je?

Een ondernemer die zijn merk wilde versterken, maar verwarring ervaarde over waar hij moest beginnen, is Tom, eigenaar van een animatiestudio. We ontvingen Tom bij Everbetter, omdat hij een nieuw logo had laten ontwerpen en onze mening wilde horen. Natuurlijk konden we de esthetische kwaliteiten bespreken, maar een belangrijker vraag was: ‘Waarom heb je opdracht gegeven voor een nieuw logo? Wat wil je hiermee verbeteren aan je bedrijf?’

Je merk versterken

Tom vertelde ons dat hij tien jaar geleden in z’n eentje was begonnen. De zaken liepen goed, hij kreeg steeds grotere klanten en breidde zijn team uit tot tien animatoren. Maar kortgeleden kreeg hij een grote tegenslag: hij verloor zijn grootste klant aan een concurrent. Tom’s conclusie was dat hij zijn merk moest versterken door middel van een nieuwe visuele identiteit. ‘Waarom begin je daar?’, vroegen wij. Tom: ‘Omdat Apple, Nike en Starbucks er allemaal zo krachtig uitzien. Dat wil ik ook.’

Aantrekkingskracht en onderscheidenheid

‘En wat zit er onder die wens?’, vroegen we door. Het werd duidelijk dat Tom een goed gemotiveerd doel heeft om zijn merk te versterken. Hij draagt namelijk de verantwoordelijkheid voor het inkomen van tien werknemers. Maar hij heeft in de tien jaar dat zijn bedrijf bestaat nooit bewust aan zijn merk gebouwd. Om zijn aantrekkingskracht en onderscheidenheid te versterken, moest hij nu een inhaalslag maken. Een merk is daar het beste middel voor, dacht Tom. Daar geven we hem honderd procent gelijk in.

Onder het oppervlak

Wij vinden het alleen beter om niet te beginnen bij de zichtbare kant van je merk. Daar wordt je merk niet direct sterker van. Het is begrijpelijk dat Tom dit probeerde, want de genoemde merken zien er superslick uit. Echter, de werkelijke kracht van merken bevindt zich onder het oppervlak. Deze ligt besloten in de merkstrategie, die voor buitenstaanders onzichtbaar is.

‘Maar wat is dat dan, een merkstrategie?’, vroeg Tom enigszins verward. Hij dacht snel de goede actie te hebben ondernomen en nu kwamen wij met iets mysterieus als een merkstrategie op de proppen. ’Vijf minuutjes Tom, dan hebben we het mysterie ontrafeld. Want wat een merkstrategie is, kunnen we heel precies uitleggen.’

De drie taken van een merkstrateeg

Je kunt je merkstrategie opvatten als het planten van een bloem die door de juiste voedingsbodem en verzorging tot een fenomenale bloei komt. Om dit voor elkaar te krijgen, doet een goede merkstrateeg drie dingen: nieuw potentieel vinden, de gevonden krachten en kansen bundelen en helpen bij het geconcentreerd inzetten van je resources.

Nieuw potentieel vinden

Wat bekent nieuw potentieel vinden? Het is als het vinden van nieuwe vruchtbare grond. Stel jezelf voor dat je voor een veld staat. Normaal gesproken zie je hiervan maar een klein deel, omdat je druk bent met de dagelijkse gang van zaken of gewoonweg niet weet hoe je verder kijkt. Maar als je een merkstrateeg inschakelt, die de tijd neemt en met goede methodes aan de slag gaat, dan wordt je gezichtsveld verruimd en komen er nieuwe gronden in beeld.

Wat vind je daar dan? Je vindt er kansen en krachten. Bijvoorbeeld nieuwe en diepere behoeftes van je klant, waarvoor ze extra willen betalen. Of een maatschappelijke trend die een reeks aan nieuwe mogelijkheden voortbrengt. Misschien vind je kwaliteiten van je bedrijf die je nooit eerder had opgemerkt. Het ideaal is om potentieel te vinden dat je concurrenten nog niet hebben gevonden.

Kansen en krachten bundelen

De tweede taak van een merkstrateeg is de gevonden kansen en krachten bundelen. Dit mag je opvatten als het selecteren van de nieuw gevonden gronden en het samenstellen van de juiste voedingsbodem voor de groei van jouw bloem.

Hoe werkt dit precies? Je combineert kansen en krachten. Bijvoorbeeld, de behoefte van jouw klant match je met het aanbod van jouw bedrijf. Zo ontstaat aantrekkingskracht. Oké, dit wist je al. Maar een merkstrateeg vergroot de aantrekkingskracht door nieuw ontdekte behoeftes van je klant te kiezen en nieuwe ideeën te bedenken hoe je jouw aanbod daarop afstemt. Als je dit beter doet dan jouw concurrent, dan creëer je naast aantrekkingskracht ook meer onderscheidenheid. Beide vergroten de waarde van je merk.

Geconcentreerd inzetten van je resources

Als je voor een vruchtbare en unieke voedingsbodem voor je merk hebt gezorgd, wordt het tijd om je bloem te laten groeien. Het geconcentreerd inzetten van je resources (geld, tijd en menskracht) is als het water geven van je bloem, op het juiste moment en met de juiste hoeveelheid.

Wat betekent dit concreet? Als ondernemer investeer je voortdurend in je merk. Dit deed je al voordat je een merkstrategie had, al was je je er misschien niet helemaal van bewust. Je hebt namelijk geïnvesteerd in de ontwikkeling van je product. Je verbetert je dienstverlening, je leidt je team op, je richt je zaak in en je pompt geld in een marketingcampagne.

Wat is er nieuw nu je een merkstrategie hebt? De investeringen hierin kun je efficiënter en effectiever maken. Je weet namelijk hoe je je aantrekkingskracht en onderscheidenheid vergroot en die wetenschap pas je toe op je product, dienstverlening, mensen, omgeving en communicatie. (Lees meer in ons blog ‘De vijf brand dimensions’.) Op deze manier creëer je precies de juiste beleving in de hoofden van je klanten, waardoor ze jou gaan kiezen boven andere opties.

Jouw merk als fenomeen

Zo groeit jouw ‘merkbloem’ uit tot een fenomeen. Eén die bewonderd wordt door je doelgroep, waardoor je meer klanten aantrekt, ze meer bij je kopen, bereid zijn meer te betalen en langer bij je blijven.

Terug naar Tom: ‘Eigenlijk heb ik met dat logo een afgesneden bos bloemen gekocht. Het ziet er even mooi uit, maar doordat ze niet kunnen wortelen in een voedingsbodem, zullen ze onvermijdelijk verwelken.’ ‘Aiii Tom, mooier kunnen we de noodzaak van een merkstrategie voor het bouwen van een sterk merk niet verwoorden…’

Boek jouw mini-strategiesessie

Wil je net als Tom een goed gesprek over de voordelen van een merkstrategie voor jouw bedrijf? Plan dan jouw mini-strategiesessie in. Een uur lang zoom je met Tamarind of Maurits in op je business en ontvang je persoonlijke inzichten over de voordelen van een merkstrategie voor jouw onderneming. Ook laten we je ons merkbouwprogramma voor ondernemers zien.

Boek een gratis strategiesessie