Vernieuwde Gripp-offertes zorgen voor een vliegende start

Voor Gripp bedrijfssoftware hebben we een nieuw offertesjabloon ontworpen voor de dienst ‘Vliegende Start’. Inmiddels heeft Gripp deze vernieuwde offerte een aantal maanden in gebruik en is het tijd om te evalueren of de offerte echt beter is geworden. Kost het maken van offertes minder tijd? Zijn de offertes duidelijker geworden voor onze klanten? Worden offertes sneller geaccepteerd? Om antwoord te krijgen op deze vragen interviewen we Camilla, die als medewerker Sales-binnendienst verantwoordelijk is voor de meeste Gripp-offertes en ervaring heeft met zowel de oude als de nieuwe offerte.

‘Camilla, wat vind je in het algemeen van de vernieuwde Vliegende Start offerte?’

‘Om te beginnen oogt de Vliegende Start offerte stukken professioneler dan eerst. De offerte geeft de klant nu een veel beter beeld van de werkzaamheden en totaalkosten, zeker ook omdat deze nu is opgedeeld in een Light, Basic en Pro versie. Voorheen werd naar iedereen dezelfde algemene offerte gestuurd voor een Vliegende Start, maar omdat wij werken voor zowel kleinere als grotere bedrijven is het prettig dat we de offerte nu veel beter kunnen afstemmen op de wensen en behoeften van de klant.’

‘Wat vind je beter?’

‘Iets wat ik nu echt beter vind is dat de offerte is opgedeeld in de verschillende onderdelen / werkzaamheden en dat er per onderdeel duidelijk omschreven staat wat het onderdeel inhoudt, wat wij voor de klant gaan doen en wat er van de klant zelf verwacht wordt. Daarnaast straalt de offerte veel positiviteit uit en geeft de offerte aan de klant het gevoel dat wij zin hebben om voor ze aan de slag te gaan.’

‘Mis je nog iets?’

‘Nee, ik mis momenteel niets, maar wellicht verandert dit wel in de toekomst. Sowieso lijkt het mij goed de offerte eens in de zoveel tijd tegen het licht te houden, om te kijken of er zaken veranderd zijn of verbeterd kunnen worden. Omdat zowel het sjabloon als Gripp structureel goed in elkaar zitten, is dat een fluitje van een cent!’

‘Het kost je nu vast veel minder tijd om goede offerte te maken?’

‘Zeker! In combinatie met het verbeteren van onze offerte staat het proces van een Vliegende Start namelijk ook beschreven op onze website, met daarbij de uitsplitsing naar de Light, Basic en Pro versie. Klanten hebben hier vaak zelf al naar gekeken en weten daardoor aardig wat er komt kijken bij de Vliegende Start voor hun bedrijf. Aan de hand van hun wensen kan er nu direct gekozen worden uit één van de beschikbare pakketten. Natuurlijk komt het nog wel eens voor dat we een offerte iets meer op maat maken, als een klant bijvoorbeeld één extra onderdeel uit een hoger pakket wil toevoegen, zoals een trainingsdag aan de Light versie, maar zelfs dan kost het nu stukken minder tijd dan voorheen.’

‘Merk je verschil in de reacties van klanten?’

‘De reacties die ik tot nu toe heb teruggekregen zijn alleen maar positief. Sommige klanten geven aan dat zij ook graag zo’n uitgebreide offerte zouden willen voor hun eigen werkzaamheden. Voorheen was de offerte best neutraal en save qua opmaak, maar nu zijn er veel meer kleuren en tekstblokken opgenomen. Daarnaast vinden klanten het leuk om een gezicht op de offerte te zien staan, zodat ze weten wie er achter de telefoon- / mailconversaties zit. Klanten op de rit krijgen blijft mensenwerk, en het is fijn dat we dat nu ook echt uitstralen!’

‘Vinden klanten de offerte nu duidelijker?’

‘Klanten vinden de offerte een stuk duidelijker doordat de werkzaamheden meer uitgesplitst zijn. Wij leggen een stappenplan aan de klant voor en ze vinden het fijn om daaraan vast te houden.’

‘Komen er minder vervolgvragen dan eerst?’

‘Er komen altijd nog wel wat vragen naar boven bij de klant, maar doordat er veel duidelijker gecommuniceerd wordt wat we van elkaar verwachten, is dat flink afgenomen.’

‘Wordt een offerte nu dan ook sneller geaccepteerd?’

‘Een offerte wordt nu zeer zeker sneller geaccepteerd, omdat er nu heel gericht een offerte wordt uitgebracht, in plaats van de voorheen veel algemenere offerte. Al met al kan ik concluderen dat we minder tijd kwijt zijn per offerte, we meer positiviteit uitstralen en het ons meer oplevert. Een driedubbele winst!’

Klaar voor een offerte die sneller geaccepteerd wordt?
Maak een vrijblijvende afspraak voor een persoonlijke presentatie over offertedesign. Neem contact op met Maurits:
013 523 40 35
maurits@everbetter.nl

Dit blog-artikel is geschreven door Marieke van der Meer en is origineel verschenen op de website van Gripp. Lees hier het origineel. Download hier een voorbeeld van de nieuwe offerte van Gripp. Lees hier meer over de dienst offertedesign van Everbetter.