Leg een merkstrategie onder je hotel
Elk jaar vindt in Amsterdam de Independent Hotel Show plaats. Elk jaar komen hoteleigenaren hiernaartoe om het werk van interieurarchitecten te bekijken, leveranciers van hotelmanagementsystemen te spreken en bookingtools te testen. En elk jaar denken we bij Everbetter: Je hoofd als hotelier zal toch ontploffen als je zoveel keuzes moet maken? Wij werken veel voor hotels en horen de persoonlijke verhalen van ondernemers. Hierdoor weten dat het maken van keuzes behoorlijk wat stress kan opleveren. Gelukkig is er een oplossing: brand power. Leg een merkstrategie onder je hotel, profiteer van de kracht van branding en ervaar meer flow.
Mengelmoesje van ideeën
Stel je voor. Je gaat een hotel opzetten. Wat heb je nodig? We hebben allemaal de neiging om dingen te noemen die we kunnen zien en aanraken. Bijvoorbeeld een pand ergens in de stad, het interieur, de bedden, douches en tv’s. Om boekingen te genereren heb je accounts bij bookingsites, foto’s, teksten en een eigen website nodig. Hoe ga je dit alles vormgeven? Onze hotelklanten vertellen dat ze zich voor het interieur laten adviseren door een interieurarchitect, voor de website door een webbouwer en voor de teksten een tekstschrijver. Dit alles vermengd met hun persoonlijke voorkeuren. Je raadt al waar we naartoe gaan. Het wordt een mengelmoesje van ideeën. En mengelmoesjes leiden nergens toe. Wat heb je dan nodig? Voordat je de hardware gaat kiezen en hier vorm aan gaat geven, heb je een richtinggevend idee nodig. In precieze woorden: jouw merkstrategie.
Jouw merkstrategie: de echte fundering van je hotel
Waar we de neiging hebben om te handelen in de zichtbare wereld, is het de onzichtbare wereld van de ideeën waar de echte keuzes gemaakt worden. Bij Everbetter duiken we dan ook met hoteliers eerst die wereld in. De reis begint met de vraag wie je ideale gast is. Het gaat daarbij niet alleen om het omschrijven van demografische gegevens als leeftijd, inkomen en woonplaats. Dat zegt niet veel. Het is veel nuttiger om een profiel te maken dat vertelt hoe jouw gasten in het leven staan, wat voor beleving ze zoeken en waar ze waarde aan hechten. Want als je weet waar ze waarde aan hechten, dan kun je waarde toevoegen. Het gaat te ver om nu alle stappen van merkontwikkeling te noemen, maar waar je uitkomt is een kraakhelder en inspirerend idee over wie je als hotel bent, hoe je de connectie maakt met je doelgroep en hoe je je onderscheidt ten opzichte van andere hotels. Dit idee helpt jou bij bepalen van wat je wel en wat je niet moet doen.
Ervaar meer flow
Jouw merkstrategie geeft richting aan je onderneming. Richting wat betreft het interieur van je hotel, je teksten en je website. Maar het gaat nog veel verder. Uit je merkstrategie laat je ideeën voortkomen voor een verrassende check-in procedure, voor leuke extra’s op de kamer, voor upselling, voor het briefen van je personeel, voor promoted tours en activiteiten in de stad. Ga zo maar door. Goed voor je hotel, maar ook goed voor jou als hoteleigenaar. Want doordat je nu brand power hebt, ervaar je meer ondernemersflow. Dit betekent niet dat alles ineens een eitje is. Maar wel dat je een heldere kijk hebt op wat er moet gebeuren in je onderneming en waarom.
Gary van hotel Breathe over brand power:
“Soms denken we dat we op de juiste koers zitten als ondernemer. We zijn slagvaardig, we willen de snelheid erin houden. Everbetter heeft me geleerd om soms eventjes een stap terug te doen, zaken te overzien, en eigenlijk op helikopterniveau de juiste besluiten te nemen.”
Be colourful at The Highlander
Het Amsterdamse The Highlander Hotel schakelde een beroemde architect in voor een kick-ass interieur. Maar wat miste is het richtinggevende idee voor een unieke gastbeleving op alle fronten. Om dit gat op te vullen ontwikkelde Everbetter de volgende merkbelofte:
“At the Highlander Amsterdam, we believe in living a colourful life. Infusing our love of Amsterdam’s diverse people with heaps of style and fun, we’ve created a playful, inspirational haven for everyone who wants to explore our vibrant city. We want you to feel welcome here. We hope that your stay at the Highlander will liberate and inspire you to be the most colourful version of yourself.”
Dit idee gaat niet over kamers, bedden en tv’s. Dit gaat over mensen. Het is een mindset, een beleving, die je kunt stoppen in alles wat je gast tegenkomt tijdens het verblijf in het hotel. Hoe zal dit idee je helpen bij het maken van al die duizenden beslissingen waar je als hotelier voor staat?
Boek een gratis strategiesessie
Meer weten over ons strategisch merkbouwprogramma? Boek dan een gratis strategiesessie. Samen gaan we kijken hoe jouw business kan profiteren van de kracht van branding. No strings attached!