Merkstrategie is je kompas
In ‘Branding is business – deel I’ heb je alles kunnen lezen over wat branding is en waar het voor dient. Maar hoe zet je het vervolgens in? Een merk is een beleving waar men iets van vindt. Bij het bouwen van je merk moet je bedenken hoe je die beleving en de waarde daarvan gaat bereiken. Dat is waar merkstrategie de hoek om komt kijken: een tactiek die het zaadje ontkiemt voor dat o zo gewenste netwerk van gedachten en gevoelens in het brein van jouw klant. Concreet betekent een merkstrategie het doel, positionering, de normen en waarden en identiteit van jouw merk. Al deze onderdelen vormen samen de stip aan de horizon. Ze geven richting aan cruciale beslissingen die je langetermijnvisie te bepalen.
Geschreven door Tamarind Houghton, Brand Consultant en Co-Founder van Everbetter
Het A-team: Merkstrategie en bedrijfsstrategie
Ho even, is bedrijfsstrategie niet de leidraad bij het nemen van beslissingen? Bekijk het zo: als branding de motor van groei is, dan is merkstrategie een onderdeel van bedrijfsstrategie. Een team wat samenwerkt om doelen te bereiken en zo voorsprong op concurrentie te behalen. Waar bedrijfsstrategie zich bezighoudt met productkenmerken, service, pricing en onderscheidende activiteiten. Legt merkstrategie de focus op zaken die invloed hebben op hoe jouw bedrijf op je publiek overkomt. Je zou een merkstrategie kunnen zien als de klantgerichte kant van een bedrijfsstrategie. Beide zijn gericht op het creëren van een unieke marktpositie.
Focus op je merk zorgt voor groei op lange termijn
Short term gain is long term pain
Groeien is hard werken. En als dat niet direct resultaat oplevert, is het verleidelijk om short-cuts te nemen. Waarschijnlijk bespaar je dan wat geld en hark je snel wat klanten binnen dankzij marketing en sales. Maar snel resultaat is geen garantie voor langdurig succes. Werk daarom aan je langetermijnvisie. Branding heeft wat meer voeten in de aarde. Je moet heel wat onderzoek doen om te vertalen hoe jouw klant je ziet, hoe je wilt dat ze je zien en hoe jouw bedrijf hun behoeftes gaat vervullen. Maar die kennis vormt een superstabiele basis! Een fundament waar je met je hele team, inclusief marketing en sales, een geweldig groeiend merk op kunt bouwen.
Start nu met branding
Serieuze aandacht voor groei op lange termijn, betekent serieuze aandacht voor je merk. Je moet een ‘eat, sleep, breathe’ merkfilosofie leven. Op die manier boor je pas écht het groeiend vermogen van je merk aan. Ben je daar klaar voor? Dan hebben wij het Distinctive Brand Programma™: de basis voor strategische klantverleiding met een vleugje psychologie. In 12 weken leer je jouw ideeën en gevoelens uit te drukken naar een duidelijke en complete visie zodat iedereen erdoor geïnspireerd kan raken. Dus grijp die kans! Creëer meer impact en waarde aan je bedrijf met branding. Meld je nu aan voor een vrijblijvend merk-consultation.
Deel 1 gemist? Lees ‘Branding is business – deel I’ hier.